Advanced Battery Power – Kraftwerk Batterie
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Advanced Battery Power – Kraftwerk Batterie
Die jährliche internationale Konferenz Advanced Battery Power der Kooperationspartner HDT, ISEA Institut (RWTH Aachen), MEET Batterieforschungszentrum (WWU Münster) und das Helmholtz Institut bringt Fachleute aus Wissenschaft, Forschung und Entwicklung entlang der gesamten Wertschöpfungskette von Batterien und Batterietechnologie zusammen. Aktuellste Informationen aus erster Hand und branchenübergreifende Inhalte über alle Aspekte der Batterieentwicklung, der Batterieproduktion und des Batterieeinsatzes hinweg, machen den Anspruch und den Reiz der Fachtagung aus.
Tagungssprache ist Englisch.
Batterietagung 2023 in Aachen oder Online
Die Batterietagung 2023 besteht aus dem deutschsprachigen Batterietag NRW am 26.4.2023 und der internationalen, englischsprachigen Tagung Advanced Battery Power am 27.-28.4.2023 in Aachen. Am 26.4.2023 finden parallel zum Batterietag NRW 13 fachspezifische Online-Seminare statt. Die englischsprachige Konferenz Vehicle to Grid findet ebenfalls am 27.-28.4.2023 statt. Eine begleitende Produktausstellung findet an allen drei Tagen statt.
Veranstaltungsort ist das Eurogress in Aachen. Ein Wechsel zwischen den Konferenzen Advanced Battery Power und Vehicle to Grid ist jederzeit möglich. Es gibt eine Keynotesession für beide Konferenzen sowie separate Parallelsitzungen. Bei der Tagung Advanced Battery Power wird das Programm mit einem Call for Papers ausgelobt, bei der V2G-Tagung gibt es eingeladene Vorträge. Eine begleitende Produktausstellung kann an allen drei Tagen besucht werden.
Themen
- Lithium ion cells: materials and improvements on properties
- Beyond and beside lithium-ion technology
- Batteries for 12 V and 48 V power systems
- Battery systems
- Automotive and mobile applications
- Stationary battery systems
- Production, 2nd life and recycling of battery systems and cells
Markets - Teaching battery
Zielsetzung
Zur 15. internationalen Fachtagung treffen sich Wissenschaftler, Entwickler und Ingenieure aus allen Bereichen des Wertschöpfungskreislaufs von Batterien im Kongresszentrum Eurogress in Aachen, um sich über die neuesten Ergebnisse im Bereich Batterieforschung und Batterieanwendungen auszutauschen.
Teilnehmerkreis
Ingenieure und Naturwissenschaftler, die sich einen Überblick über den Entwicklungsstand schaffen oder neu in das Gebiet einsteigen wollen. Auch wenn der Schwerpunkt im Automobilbereich liegt, wird die Veranstaltung auch für alle anderen Bereiche batteriegestützter Antriebe und Energieversorgungen wertvolle Infos vermitteln.
Programm
Hybrid-Tagung Tag 1, 10:00 bis 18:00 Uhr
- Welcome
Prof. Dr. rer. nat. Dirk Uwe Sauer
ISEA - Institut für Stromrichtertechnik und Elektrische Antriebe, RWTH Aachen
- Greetings
Prof. Dr. rer. nat. Werner Klaffke
Ingo Höllein
- Development of a large infrastructure for battery cell production research
Prof. Simon Lux
WWU Münster, Fraunhofer FFB
- Pre-lithiation as enabler for Si-based electrodes and on the verge of industrialization
Prof. Dr. rer. nat. Egbert Figgemeier
- Direct recycling of anode and cathode active materials: from EoL cells to performance in new LiBs
PhD Marilena Mancini,
Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg ZSW
- Enthalpy supported barriers for preventing thermal propagation – From research to market
M. Eng. Daniel Becher,
Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff- Forschung Baden-Württemberg
- Towards representative ageing parameterization: separating individual contributions of degradation mechanisms in Ni-rich lithium ion prototype cells
Rubén Parra,
Cidetec Energy Storage
- Correlating electric data Analysis with Post-Mortem results of calendric aged 18650 Lithium-Ion Cells with Si/C Anode
Fabian Frie,
ISEA / RWTH Aachen
- Digital Cell Designer for the Environmental Impact Analysis of Metal-ion Battery Cells
M. Sc. Ricardo Sanchez,
Fraunhofer IFAM
- Optimizing the Cell Compression for the Electrochemical Performance and the Reversible Swelling of 5 Ah NMC622/Graphite Lithium-Ion Pouch Cells
Andreas Aufschläger,
Technische Universität München (TUM)
- Evaluation of the Product Carbon Footprint of Lithium-Ion Batteries – Easier said than done? Challenges and methologies for a conclusive Battery PCF
Jannik Pfeuffer,
P3 automotive GmbH
- Optimized battery system design for different stages of cell to pack integration
M. Sc. Alexander Epp,
Volkswagen AG
- Reconstructing lithium-ion cell performance and degradation from harvested electrodes and separators
Alexander Smith,
KTH Royal Institute of Technology
- Finding the Calendar Aging Mechanisms causing Float Currents
Dr. Meinert Lewerenz,
University of Applied Science Ingolstadt
- Solid-State battery pack design: Impact of next generation solid-state cells?
Hendrik Löbberding,
FEV Europe GmbH
- Will Li-Ion battery recycling ever become cost effective?
Markus Volkening,
FEV Consulting
- Cell-integrated Sensing functionalities for smart battery systems with improved performance and safety
Iñigo Gandiaga,
Ikerlan
- Implications of Cell-to-Cell Variations on 2nd Use Batteries – An Experimental Study on Performance Distribution and Future Ageing Behaviour
Mark Junker,
ISEA / RWTH Aachen University
- Influence of silicon particle size and content on the performance of carbon coated nano-silicon graphite composites (Si@Gr/C)
Jannes Müller,
Technische Universität Braunschweig
- EV material designs beyond NMC – Cost optimized chemistries for the next generation
Dr. Alexander Möller,
Umicore
- Impact of carbon black agglomerate size on the calendaring process and cell performance for NMC622 based cathodes
Alexander Diener,
TU Braunschweig
- Investigating thermal runaway effects and propagation behaviour of various types of commercial lithium-ion cells
Dr. Jonas Krug von Nidda,
Bundesanstalt für Materialforschung und -prüfung (BAM)
- Advanced Analytics for Battery Production Ramp and Yield Optimization
Dr. Tobias Neubrand,
Baker Hughes Digital Solutions GmbH
- Characterization and general trends of Li deposition in full cells with Si/graphite anodes
M. Sc. Marius Flügel,
Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg (ZSW)
- Improving the Li-Ion Flux of Lithium Electrodes by an artificial Dual Protective Coating
Marlena Maria Bela,
University of Münster / MEET Battery Research Center
- Combined operando mass spectrometry and operando dilatometry to analyse ageing processes
M.Sc. Jan Petit,
Fraunhofer Institute for Chemical Technology ICT
- Effect on titanium doping on LNMO’s performance
PhD Jérémie Fondard,
CEA Grenoble
- From atom to system – advanced characterization for lithium metal batteries
Prof. Dr. Ying Shirley Meng
- End of the first day
Hybrid-Tagung Tag 2, 08:45 bis 17:16 Uhr
- Welcome to the second day
Prof. Dr. rer. nat. Dirk Uwe Sauer
ISEA - Institut für Stromrichtertechnik und Elektrische Antriebe, RWTH Aachen
- Electrification of light and heavy commercial vehicles
Dr. Thomas Soczka-Guth
- Data-driven battery health diagnosis in real-world applications
Ph.D. David Howey, M.Eng.
Professor of Engineering Science, University of Oxford
- Exploring new active materials: Technologies and production processes for sustainable batteries
Prof. Dr. Markus Hölzle
Zentrum für Sonnenenergie-und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg (ZSW)
- How does vinylene carbonate affect the formation of initial surface passivation layers on lithium metal? – A model-based analysis
Janika Wagner,
Karlsruher Institut für Technologie
- Practical challenges associated with nonlinear impedance measurements for battery characterization
MEng Adam Lewis-Douglas,
University of Oxford
- Safety and diagnostics of aged large commercial Li-ion pouch cells
Dr. Preben J. S. Vie,
IFE - Institute for Energy Technology
- Impact of power electronics on battery lifetime
Prof. Dr.-Ing. Julia Kowal,
TU Berlin
- On the nanoscale structural evolution of solid discharge products in Li-S batteries using X-ray, neutron and electron techniques
PhD Christian Prehal,
ETH Zürich
- Online ageing mode diagnosis for lithium-ion batteries with field data and artificial intelligence
Dr.-Ing. Weihan Li,
RWTH Aachen, ISEA
- Cell Design on Target – Maximum Performance at Optimal Cost in Minimal Time
Dr.-Ing. Michael Schönleber,
Batemo GmbH
- High-energy solid-state batteries by the use of Si-C and µm-Si materials
Stephanie Poetke,
Technische Universität Dresden
- Identification of Relevant Aging Parameters and Data-Driven State of Health Estimation of Lithium-Ion Batteries
M. Sc. Stefanie Freese,
Fraunhofer-Institut für Fertigungstechnik und Angewandte Materialforschung – IFAM
- Data-Driven and Real-Time Early Detection of Thermal Propagation under Different Driving Conditions
PhD Çağla Odabaşı Özer,
Siro Silk Road Clean Energy Storage Technologie
- Lithium metal passivation by atmospheric-pressure plasma
Ph.D. Vijay Rangasamy,
VITO
- Stress Modelling in Composite Silicon/Graphite Lithium-ion Battery Anodes
PhD Mayur Bonkile,
Imperial College London
- Aging aware operation of lithium-ion battery energy storage systems
Nils Collath,
Technical University of Munich
- Functional Polymer Coatings Boosting Performance and Safety of Li-Ion Batteries
PhD Nae-Lih Nick Wu,
National Taiwan University
- Reliable operando detection of lithium deposition via voltage, impedance, and dilation measurements
Prof. Dr.-Ing. Michael A. Danzer,
Universität Bayreuth
- Additive-mediated Prelithiation and Its Application Strategies to Industry: Toward the Era of Si-based Anode in Li-ion Batteries
Hyunsang Joo,
Helmholtz Institute Münster
- Infrared thermography for the generation, tracking and detection of defects in lithium-ion batteries
Edurne Jaime-Barquero,
CIC energiGUNE
- Understanding the degradation of post-use lithium-ion batteries aged under real automotive usage
Dr. Claudio Rabissi,
Politecnico di Milano
- Comparison of Balancing Strategies with Cells of a wide Quality Range
Dr. Björn Kleinsteinberg,
HELLA GmbH & Co. KGaA
- Flexibility and lifetime of battery energy storage systems
Mathilda Ohrelius,
KTH Royal Institute of Technology / Applied Electrochemistry
- Upscaling aluminium-graphite batteries: from lab to an application relevant cell design
Dr. Franziska Jach,
Fraunhofer IISB Erlangen
- Find the most suitable battery cell for different applications: A pre-filter cell selection method based on cost-parity analysis and publically available data
Steffen Link,
Fraunhofer-Institut für System- and Innovationsforschung ISI
- Toward a multi-physics sensing smart battery cell concept: application of mechanical strain gauge sensors to improved cell state diagnosis
PhD Vincent Heiries,
Univ Grenoble Alpes, CEA, LET
- Tracking the Li+ concentration on the surface of lithium metal electrodes upon cycling
Dominik Stepien,
Helmholtz-Institut Ulm (HIU)
- Presentation of the poster awards
Prof. Dr. rer. nat. Dirk Uwe Sauer
ISEA - Institut für Stromrichtertechnik und Elektrische Antriebe, RWTH Aachen
Prof. Dr. Martin Winter
- Summary and outlook
Prof. Dr. Martin Winter
- End of the conference / Guided Tour ISEA Institute
Weitere Informationen entnehmen Sie dem Flyer-Download oder besuchen Sie uns im Digitalen Campus
Weiterführende Links zu "Advanced Battery Power – Kraftwerk Batterie"
Referenten
Prof. Dr.-Ing. Peter Birke
Gruppenleiter Elektrische Energiespeichersysteme, Institut für Photovoltaik ipv, Universität Stuttgart
Prof. Dr. Kristina Edström
Department of Chemistry - Ångström Laboratory, Uppsala University, Uppsala, Sweden
Prof. Dr. rer. nat. Egbert Figgemeier
RWTH Aachen, Aachen
Prof. Dr.-Ing. Dr. h.c. Bernd Friedrich
Dr. Adrienne Hammerschmidt
Dr. Volker Hennige
AVL LIST GmbH, Graz
Ingo Höllein
Prof. Dr. Markus Hölzle
Dr. Gerhard Hörpel
GBH Gesellschaft für Batterie Know-how mbH, Nottuln
Prof. Dr. Jürgen Janek
Physikalisch Chemisches Institut, Justus-Liebig-Universität Gießen
Prof. Dr.-Ing. Andreas Jossen
Technische Universität München
Prof. Dr. rer. nat. Werner Klaffke
Haus der Technik e. V., Essen
Prof. Dr.-Ing. Ulrike Krewer
Prof. Dr.-Ing. Arno Kwade
Institut für Partikeltechnik, Technische Universität Braunschweig
Prof. Simon Lux
Ph.D. David Howey, M.Eng.
Dr. Eberhard Meißner
Prof. Dr. Ying Shirley Meng
Horst Mettlach
Adam Opel GmbH, Rüsselsheim
Prof. Dr. Peter H. L. Notten
Group Energy Materials and Devices, Eindhoven University of Technology, Department of Chemical Engineering, Department of Electrical Engineering, Eindhoven, The Netherlands
Prof. Dr. Petr Novák
Professor at ETH Zurich, Head of the Electrochemical Energy Storage Section, General Energy Department, Electrochemistry Laboratory, Paul Scherrer Institute, Villigen, Switzerland
Prof. Gregory Offer
Prof. Stefano Passerini
Sapienza Università di Roma
Dr. Peter Pilgram
Audi AG
Prof. Dr. rer. nat. Dirk Uwe Sauer
ISEA - Institut für Stromrichtertechnik und Elektrische Antriebe, RWTH Aachen
Mark Junker, M. Sc.
Dr. rer. nat. Falko Schappacher
MEET Batterieforschungszentrum, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Dr. rer. nat. Dipl.-Phys. Dominik Schulte
Prof. Dr. Hans-Georg Schweiger
- Leiter des CARISSMA Institute of Electric, Connected, and Secure Mobility (C-ECOS)
- Leiter der Forschungsgruppe Sichere Elektromobilität
- Fakultät für Elektro- und Informationstechnik
Dr. Thomas Soczka-Guth
Dr. Michael Stapelbroek
Prof. Dr. Jens Tübke
Fraunhofer-Institut für Chemische Technologie ICT, Pfinztal
Dr. Dipl.-Phys. Matthias Ullrich
Volkswagen AG, Wolfsburg
Dipl.-Ing. Armin Warm
Ford Forschungszentrum Aachen GmbH
Dr.-Ing. Alexander Warnecke
Hella KGaA Hueck & Co., Lippstadt
Dr. Peter Weirich
Forschungszentrum Jülich
Prof. Dr. Martin Winter
MEET Batterieforschungszentrum, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Dr. Margret Wohlfahrt-Mehrens
Zentrum für Sonnenenergie und Wasserstoff-Forschung, Ulm
Dr. Philipp Wunderlich
Informationen
Links:
- Hotelzimmerbuchung
- DB-Veranstaltungsticket buchen
Verfügbare Downloads:
In der Box "Extras" können Sie den Flyer zu einer Veranstaltung herunterladen. Bei mehreren Terminen bitte zuvor eine Veranstaltung auswählen.
Veranstaltungsorte:
Parkhaus Eurogress
Monheimsallee 44
D - 52062 Aachen
Das Parkhaus in unmittelbarer Nähe zum Eurogress verfügt über 601 Parkplätze und ist via 2 Einfahrtspuren über die Monheimsallee zu erreichen.
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Das Parkhaus in unmittelbarer Nähe zum Eurogress verfügt über 601 Parkplätze und ist via 2 Einfahrtspuren über die Monheimsallee zu erreichen.
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Tagungssprache ist Englisch.
Es gelten Sonderkonditionen für Hochschulangehörige und Studenten.
Ab dem 22.08.2022 entfällt bis auf Weiteres die 3G-Regel mit Nachweispflicht. Das durchgängige Tragen eines medizinischen Mund-Nasen-Schutz in allen öffentlichen Bereichen wird empfohlen
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